Zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży

Zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży

(wybór literatury)

 

Wydawnictwa zwarte:

  • Boćwińska-Kiluk Beata: „Zaburzenia psychiczne”. W: „Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku. Suplement A - Ż”. Pod red. Ewy Różyckiej. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Teresa i Józef Śniecińscy, cop. 2010. ISBN: 978-83-62015-18-4, s. 615 – 618.

  • Borkowska Agnieszka, Grotowska Beata: „Codzienność dziecka z zespołem Aspergera: okiem rodzica i terapeuty”. Wydanie 3. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia, 2017. ISBN: 978‑83‑7134‑575-3.

  • Chrzanowska Danuta, Dzieniszewska-Klepacka Lidia, Kurniewicz-Witczakowa Romana, Witkowska Sabina: „Dziecko w wieku przedszkolnym. Rozwój fizyczny, rozwój psychiczny i wychowanie, racjonalna opieka domowa i czuwanie nad zdrowiem dziecka, żywienie”. Wydanie 2. Warszawa: Państwowy Zakład Wydawnictw Lekarskich, 1978. Rozwój psychiczny i wychowanie s. 45 – 49.

  • Ciccarelli Saundra K., White J. Noland: „Psychologia”. Pod red. Waldemara Domachowskiego. Poznań: Dom Wydawniczy REBIS, 2021. ISBN: 978-83-8188-245-3, s. 408 – 441.

  • Dąbrowski Kazimierz: „Zdrowie psychiczne a wartości ludzkie”. Warszawa: Polskie Towarzystwo Higieny Psychicznej, 1974.

  • Jankowiak Barbara, Soroko Emilia: „Socjoterapia młodzieży”. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2021. ISBN: 978-83-01-21638-2, s. 23 – 33.

  • Kupisiewicz Małgorzata: „Słownik pedagogiki specjalnej”. Wydanie 1 – 1 dodr. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2014. ISBN: 978-83-01-17338-8, m.in. : depresja, s. 68; dobrostan psychiczny, s. 75; profilaktyka zdrowotna, s. 285; załamanie, s. 426.

  • Kutscher Martin L., Attwood Tony, Wolff Robert R.: „Dzieci z zaburzeniami łączonymi: ADHD, trudności w nauce, zespół Aspergera, zespół Touretta, depresja dwubiegunowa i inne zaburzenia”. Warszawa: Wydawnictwo K. E. Liber, 2007. ISBN: 978-83-60215-43-2.

  • Morrison James, Flegel Kathryn: „Wywiad diagnostyczny z dziećmi i młodzieżą. Rozpoznanie zgodne z DSM-5®”. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, cop. 2018. ISBN: 978-83-233-4440-7.

  • Myers David G.: „Psychologia”. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka, 2003. ISBN: 83-7150-695-3, Zaburzenia psychiczne s. 511 – 584

  • Oleszkowicz Anna, Senejko Alicja: „Psychologia dorastania: zmiany rozwojowe w dobie globalizacji”. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2013. ISBN: 978-83-01-17404-0, „Kondycja zdrowotna adolescentów i ich jakość życia w dobie intensywnych zmian cywilizacyjnych”, s. 55 – 78.

  • „Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 3. Jednostka w społeczeństwie i elementy psychologii stosowanej”. Pod red. Jana Strelau. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2000. ISBN: 83-87957-06-2, s. 567 – 603.

  • „Psychoterapia dzieci i młodzieży. Metody oparte na dowodach”. Pod red. Alana E. Kazdin, Johna R. Weisz. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2006. ISBN: 978-83-233-2040-1.

  • Sikorska Iwona, Sajdera Jolanta, Paluch-Chrabąszcz Marta: „Dzielne dzieci! Wspieranie odporności psychicznej w wieku przedszkolnym”. Kraków: Wydawnictwo Edukacyjne, 2017. ISBN: 978-83-65669-00-1.

  • Strzelecki Wojciech, Cylkowska-Nowak Mirosława: „Muzykoterapia w pracy z dzieckiem z autyzmem”. W: „Muzykoterapia. Między wglądem a inkluzją”. Pod red. nauk. Mirosławy Cylkowskiej-Nowak, Wojciecha Strzeleckiego. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, 2017. ISBN: 978-83-8019-685-8, s. 285 – 307.

  • Strzelecki Wojciech: „Muzykoterapia dziecięca”. W: „Muzykoterapia. Między wglądem a inkluzją”. Pod red. nauk. Mirosławy Cylkowskiej-Nowak, Wojciecha Strzeleckiego. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, 2017. ISBN: 978-83-8019-685-8, s. 217 – 242.

  • Wall W. D.: „Wychowanie i zdrowie psychiczne”. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1960.

  • Woynarowska Barbara: „Zaburzenia zdrowia psychicznego”. W: Woynarowska Barbara, Kowalewska Anna, Izdebski Zbigniew: „Biomedyczne podstawy rozwoju i edukacji”. Wydanie 2. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN SA, cop. 2021. ISBN: 978‑83‑01-21783-9, s. 234 – 242.

  • „Zaburzenia psychiczne dzieci i młodzieży”. Pod red. Agnieszki Gmitrowicz i Małgorzaty Janas‑Kozik. Warszawa: Medical Tribune Polska, 2018. ISBN: 978-83-949741-6-9.

  • Zimbardo Philip G., Gerrig Richard J.: „Psychologia i życie”. Pod red. Marii Materskiej. Wydanie 4 – 7 dodr. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2019. ISBN: 978-83-01-17257-2, „Zaburzenia psychiczne”, s. 614 – 665.

  • Ziółkowska Beata, Wycisk Jowita: „Autodestruktywność dzieci i młodzieży”. Warszawa: Difin, 2019. ISBN: 978-83-8085-783-4, „Potrzeby psychiczne młodzieży”, s. 20 – 22; „Zdrowie psychiczne nastolatków”, s. 54 – 56.

 

Artykuły z czasopism:

  • Błaszkiewicz Ryszard: „Gry komputerowe a zdrowie dziecka w młodszym wieku szkolnym”. [w:] „Nauczanie Początkowe” 2010/2011 nr 1, s. 34 – 43.

  • Bokszczanin Anna: „Dzieci z bagażem biedy”. [w:] „Psychologia w Szkole” 2009 nr 3, s. 121 – 126.

  • Buczak Agnieszka: „Samopoczucie w e-szkole i jakość życia młodzieży w warunkach pandemii”. [w:] „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze” 2021 nr 7, s. 29 – 40.

  • „Ćwiczenia, zabawy i aktywności do wykorzystania w ramach działań relaksacyjnych”. Oprac. Aleksandra Kubala-Kulpińska. [w:] „Głos Pedagogiczny” 2020 nr 4, s. 47 – 49.

  • Gondek Dawid: „Na rzecz „zdrowej” szkoły”. [w:] „Psychologia w Szkole” 2014 nr 5, s. 14 – 19.

  • Grzelak Szymon, Kowal Maria: „Epidemia szansą na zmianę”. [w:] „Wychowawca” 2021 nr 6, s. 23 – 25.

  • Hańska Małgorzata: „O zaburzeniach zdrowia psychicznego”. [w:] „Problemy Opiekuńczo‑Wychowawcze” 2012 nr 7, s. 11 – 23.

  • „Jak samodzielnie redukować napięcie, budować spokój, koncentrację i optymizm poznawczy? Dobre praktyki w zakresie dbałości przez uczniów o zdrowie psychiczne w sytuacji powtórzenia się kryzysu epidemicznego”. Oprac. Małgorzata Łoskot. [w:] „Głos Pedagogiczny” 2021 nr 8, s. 35 – 40.

  • Jastrzębska Agnieszka: „Psychologia pozytywna w praktyce szkolnej”. [w:] „Sygnał” 2019 nr 9, s. 48 – 51.

  • Karłowicz-Dul Wioletta: „Depresja jako skutek doświadczania przemocy”. [w:] „Niebieska Linia” 2020 nr 1, s. 14 – 16.

  • Kloskowska Adriana: „Wsłuchać się w siebie… potrzeby, pasja, urzeczywistnienie”. [w:] „Głos Pedagogiczny” 2020 nr 10, s. 27 – 29.

  • Kubala-Kulpińska Aleksandra: „Przełamać tabu. Zaburzenia psychotyczne”. [w:] „Głos Pedagogiczny” 2018 nr 5, s. 42 – 45.

  • Kubala-Kulpińska Aleksandra: „Sfera psychiczna elementem zdrowia. Jak dbać o zdrowie psychiczne”. [w:] „Głos Pedagogiczny” 2015 nr 2, s. 17 – 20.

  • Kubala-Kulpińska Aleksandra: „Slow learning - elementy relaksacji wspomagające naukę”. [w:] „Głos Pedagogiczny” 2020 nr 4, s. 51 – 52.

  • Kubala-Kulpińska Aleksandra: „Zaburzenia nastroju w wieku dojrzewania”. [w:] „Głos Pedagogiczny” 2021 nr 4, s. 41 – 46.

  • Kubala-Kulpińska Aleksandra: „Zdrowie psychiczne a rozwój TIK”. [w:] „Głos Pedagogiczny” 2019 nr 2/3, s. 63 – 66.

  • Kubiak Hanna: „Bezsenność w okresie adolescencji - od diagnozy do edukacji i terapii”. [w:] „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze” 2022 nr 4, s. 17 – 34..

  • Łoskot Małgorzata: „Co mnie stresuje? - ankieta dla uczniów”. [w:] „Życie Szkoły” 2022 nr 4, s. 50.

  • Łoskot Małgorzata: „Dobre praktyki szkolnej ochrony zdrowia psychicznego”. [w:] „Głos Pedagogiczny” 2021 nr 6, s. 21 – 23.

  • Łoskot Małgorzata: „Holistyczne podejście do ochrony zdrowia psychicznego w szkole”. [w:] „Głos Pedagogiczny” 2020 nr 10, s. 23 – 26.

  • Łoskot Małgorzata: „Jak wykorzystać moc grupy rówieśniczej we wspieraniu zdrowia psychicznego uczniów?”. [w:] „Głos Pedagogiczny” 2022 nr 2, s. 61 – 64.

  • Łoskot Małgorzata: „Nowy model ochrony zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży”. [w:] „Głos Pedagogiczny” 2020 nr 11, s. 21 – 23.

  • Łoskot Małgorzata: „Ochrona zdrowia psychicznego uczniów - zadania szkoły”. [w:] „Głos Pedagogiczny” 2020 nr 7, s. 20 – 22.

  • Łoskot Małgorzata: „Poepidemiczne problemy zdrowia psychicznego uczniów”. [w:] „Głos Pedagogiczny” 2020 nr 10, s. 8 – 11.

  • Łoskot Małgorzata: „Szkolny program ochrony zdrowia psychicznego uczniów - metody i narzędzia ewaluacyjne”. [w:] „Głos Pedagogiczny” 2021 nr 4, s. 17 – 20.

  • Michalak Marek: „Czas pandemii - skutki izolacji dzieci i młodzieży”. [w:] „Niebieska Linia” 2022 nr 1, s. 14 – 19.

  • „Monitorowanie problemów zdrowia psychicznego w szkole - ankieta dla nauczycieli”. Oprac. Małgorzata Łoskot. [w:] „Głos Pedagogiczny” 2021 nr 2/3, s. 39 – 40.

  • „Monitorowanie zdrowia psychicznego w szkole - ankieta dla uczniów”. Oprac. Małgorzata Łoskot. [w:] „Głos Pedagogiczny” 2021 nr 2/3, s. 43 – 45.

  • Nowak Elżbieta: „Zdrowie psychiczne warunkiem właściwego funkcjonowania dziecka”. [w:] „Nauczanie Początkowe” 2010/2011 nr 1, s. 20 – 25.

  • Rojewska Ewa: „Hortiterapia i inne formy kontaktu z przyrodą jako wsparcie wychowawcze w pandemijnych (i nie tylko) czasach”. [w:] „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze” 2022 nr 4, s. 47 – 58.

  • Rusin Kinga: „Ochrona zdrowia psychicznego uczniów”. [w:] „Głos Pedagogiczny” 2014 nr 9, s. 55 – 57.

  • „Ryzyko odrzucenia przez rówieśników - ankieta dla uczniów klas IV-VIII”. Oprac. Małgorzata Łoskot [w:] „Głos Pedagogiczny” 2021 nr 1/2, s. 42.

  • Sikorska Iwona, Miklewska Agnieszka: „Wspieranie zdrowia psychicznego dziecka”. [w:] „Wychowanie w Przedszkolu” 2010 nr 5, s. 8 – 14.

  • Sordyl Barbara: „Emigracja zarobkowa rodziców a zdrowie dziecka”. [w:] „Nauczanie Początkowe” 2010/2011 nr 1, s. 26 – 30.

  • Stawecka Anna: „Wspomaganie zdrowia w okresie późnego dzieciństwa przez ekspresję plastyczną”. [w:] „Nauczanie Początkowe” 2010/2011 nr 1, s. 49 – 58.

  • Suliga Edyta: „Żywienie a rozwój psychofizyczny i stan zdrowia uczniów klas I-III”. [w:] „Nauczanie Początkowe” 2006/2007 nr 4, s. 27 – 34.

  • Taraszkiewicz Małgorzata: „Zdrowie psychiczne uczniów. Rola psychologa szkolnego”. [w:] „Sygnał” 2019 nr 9, s. 43 – 47.

  • Zaborniak-Sobczak Małgorzata, Drozd Monika: „Zagrożenia zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży w okresie pandemii covid-19 w opiniach podkarpackich nauczycieli”. [w:] „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze” 2022 nr 1, s. 29 – 40.

 

Zasoby elektroniczne:

 

 

 

Karina Flaum,

data utworzenia: 10 X 2022