Zabawa i zabawka
Zestawienie bibliograficzne
Wydawnictwa zwarte:
-
Bakiera Lucyna, Stelter Żaneta: „Leksykon psychologii rozwoju człowieka. Tom 2. [N-Ż]”. Warszawa: Difin, 2011. ISBN: 978-83-7641-400-3, s. 253 – 260 (zabawa, zabawa dydaktyczna, zabawa funkcjonalna (sensomotoryczna), zabawa konstrukcyjna, zabawa manipulacyjna, zabawa równoległa, zabawa ruchowa, zabawa samotna, zabawa symboliczna (zabawa w udawanie), zabawa tematyczna, zabawa twórcza (działalność artystyczno-techniczna), zabawa według reguł, zabawa wspólna (asocjacyjna), zabawa zespołowa (kooperacyjna), zabawka).
-
Birch Ann: „Psychologia rozwojowa w zarysie. Od niemowlęctwa do dorosłości”. Wydanie 1 nowe - 1 dodr. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2007. ISBN: 978-83-01-15932-0, „Zabawa dziecięca”, s. 62 – 70.
-
Bobrowska-Nowak Wanda: „Zarys dziejów wychowania przedszkolnego. Materiały pomocnicze dla zakładów kształcenia nauczycieli przedszkoli. Część I. Teorie pedagogiczne i rozwój praktyki”. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1978.
-
Bobrowska-Nowak Wanda: „Zarys dziejów wychowania przedszkolnego. Materiały pomocnicze dla zakładów kształcenia nauczycieli przedszkoli. Część II. Wybór materiałów źródłowych”. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1978.
-
Bortlicka Małgorzata: „Od edukacji dorosłych do kreowania potrzeb dziecka - świat potrzeb dziecka w językowym obrazie reklam”. W: „Edukacja małego dziecka. Tom 4, Konteksty rozwojowe i wychowawcze”. Pod red. Ewy Ogrodzkiej-Mazur, Urszuli Szuścik, Jadwigi Oleksy. Wydanie 2. Cieszyn: Wydział Etnologii i Nauk o Edukacji Uniwersytetu Śląskiego; Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”, 2013. ISBN: 978-83-7850-515-0 , s. 295 – 318.
-
Brzezińska Anna I., Appelt Karolina, Ziółkowska Beata: „Psychologia rozwoju człowieka”. Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2016. ISBN: 978-83-7489-626-9, s. 105 – 110.
-
Brzezińska Anna: „Aktywność zabawowa i jej znaczenie dla rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym”. W: Brzezińska Anna, Burtowy Maria: „Psychopedagogiczne problemy edukacji przedszkolnej. Wybrane zagadnienia z teorii i metodyki wychowania przedszkolnego”. Wydanie 2 uzup. i rozszerz. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 1992, s. 59 – 74.
-
Brzezińska Anna: „Społeczna psychologia rozwoju”. Wydanie 3. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe „Scholar”, cop. 2007. ISBN: 978-83-7383-273-2, „Teorie zabawy o rodowodzie natywistycznym”, s. 104 – 105.
-
Chateau Jean: „Zabawa dziecka”. W: „Psychologia dziecka. Od urodzenia do wieku młodzieńczego”. Pod red. Maurica Debesse. Warszawa: Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych, 1963, s. 151 – 167.
-
Chrzanowska Danuta, Dzieniszewska-Klepacka Lidia, Kurkiewicz-Witczakowa Romana, Witkowska Sabina: „Dziecko w wieku przedszkolnym. Rozwój fizyczny, rozwój psychiczny i wychowanie, racjonalna opieka domowa i czuwanie nad zdrowiem dziecka, żywienie”. Wydanie 2. Warszawa: Państwowy Zakład Wydawnictw Lekarskich, 1978, s. 60 – 87.
-
„Czas wolny małych dzieci w świecie realnym i wirtualnym”. Pod red. Anety Jegier. Warszawa: Difin, 2016. ISBN: 978-83-8085-001-9.
-
Dmowska Halina: „Zabawa tematyczna istotnym czynnikiem wspomagającym rozwój małego dziecka”. W: „Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka”. Pod red. Beaty Cytowskiej, Barbary Winczury. Wydanie 2. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”, 2006. ISBN: 978-83-7850-619-5, s. 159 – 167.
-
„Dziecko w świecie zabawy. O kulturze, cechach i wartościach ludycznej edukacji”. Pod red. Bronisławy Dymary. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”, 2009. ISBN: 978-83-7308-626-5.
-
Elkonin D. B.: „Psychologia zabawy”. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1984. ISBN: 83-02-02083-4.
-
Gispert Carlos, Vidal José A., Millán Julia: „Wielki podręcznik dla nauczycieli przedszkoli i szkół podstawowych. Teoria i scenariusze zabaw”. Kielce: Wydawnictwo Jedność, cop. 2014. ISBN: 978-83-7660-999-7, s. 2 – 10.
-
Gruszczyk-Kolczyńska Edyta, Zielińska Ewa: „Dwulatki i trzylatki w przedszkolu i w domu. Jak świadomie je wychowywać i uczyć”. Kraków: Centrum Edukacyjne Bliżej Przedszkola, 2012. ISBN: 978-83-61246-60-2, „Dziecięca zabawa procesem intensywnego uczenia się. O co trzeba zadbać, aby dzieci bawiły się mądrze i długo”, s. 113 – 131.
-
Gruszczyk-Kolczyńska Edyta, Zielińska Ewa: „Nauczycielska diagnoza gotowości do podjęcia nauki szkolnej. Jak prowadzić obserwację dzieci, interpretować wyniki i formułować wnioski”. Kraków: Centrum Edukacyjne Bliżej Przedszkola, 2011. ISBN: 978-83-64631-02-3, „Nauczycielska diagnoza funkcjonowania dzieci w trakcie zabawy”, s. 65 – 76.
-
Grzeszkiewicz Bożena: „Zabawa swobodna. Nieocenione źródło wiedzy o dziecku”. W: „Edukacja małego dziecka. Tom 7, Przemiany rodziny i jej funkcji”. Pod redakcją Ewy Ogrodzkiej-Mazur, Urszuli Szuścik, Aleksandry Minczanowskiej. Wydanie 2. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”, 2015. ISBN: 978-83-7850-869-4, s. 197 – 210.
-
Halbig Johannes, Wehnert Reinhard: „Inni, a jednak tacy sami. Zabawy z niepełnosprawnymi”. Kielce: Wydawnictwo Jedność, 2007. ISBN: 978-83-7442-192-8.
-
Hajnicz Wanda: „Rozwój organizacji zabaw dzieci w wieku przedszkolnym”. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1982.
-
Huizinga Johan: „Homo ludens. Zabawa jako źródło kultury”. [Wydanie 2]. Warszawa: „Czytelnik”, 1985. ISBN: 83-07-01058-6.
-
Hurlock Elizabeth B.: „Rozwój dziecka. [T.] 2”. Wydanie 3 zmienione. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1985. ISBN: 83-01-06139-1, s. 5 – 68.
-
Jędrzejowska Agnieszka: „Wczesne zabawy interakcyjne jako płaszczyzna rozwijania umiejętności komunikacyjnych u dzieci z zespołem Downa”. W: „Dzieci o specjalnych potrzebach komunikacyjnych. Diagnoza - edukacja – terapia”. Pod red. nauk. Barbary Winczury. Wydanie III. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”, 2015. ISBN: 978-83-7850-789-5, s. 147 – 158.
-
Kapica Gabriela: „Zabawa”. W: „Encyklopedia pedagogiczna”. Pod red. Wojciecha Pomykało. Warszawa: Fundacja „Innowacja”, 1993, s. 933 – 934.
-
Kohnstamm Rita: „Praktyczna psychologia dziecka. Wprowadzenie dla rodziców, wychowawców, nauczycieli”. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1989. ISBN: 83-02-04121-1, „Rozwój zabawy”, s. 191 – 206.
-
Kupisiewicz Małgorzata: „Słownik pedagogiki specjalnej”. Wydanie 1 - 1 dodr. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2014. ISBN: 978-83-01-17338-8, s. 417.
-
Kwaśniewska Małgorzata: „Zabawa jako podstawowa forma aktywności dziecięcej”. W: „Dziecko sześcioletnie w szkole”. Pod red. Joanny Karczewskiej, Małgorzaty Kwaśniewskiej. Kielce: Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, cop. 2009. ISBN: 978-83-7173-208-9, s. 79 – 89.
-
Landreth Garry L.: „Terapia zabawą”. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, cop. 2016. ISBN: 978-83-233-4157-4.
-
Lipina Stanisława: „Zabawa”. W: „Wychowanie i nauczanie w przedszkolu. Poradnik metodyczny”. Pod red. Ireny Dudzińskiej. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1983. ISBN: 83‑02‑01588-1, s. 6 – 33.
-
Maciejewska-Mroczek Ewa: „Mrówcza zabawa. Współczesne zabawki a społeczne konstruowanie dziecka”. Kraków: Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas, cop. 2012. ISBN: 978-83-242-1780-9.
-
„Mały leksykon pedagoga wczesnoszkolnego”. Pod red. Jolanty Karbowniczek. Warszawa: Instytut Wydawniczy Erica, 2014. ISBN: 978-83-64185-54-0: „Zabawa” (oprac. A. Paszkiewicz), s. 285; „Zabawa dydaktyczna, nauczająca” (oprac. B. Akimjakova), s. 285 – 286; „Zabawa konstrukcyjna” (oprac. B. Surma), s. 286 – 287; „Zabawa ruchowa” (oprac. B. Surma), s. 287; „Zabawa tematyczna” (oprac. E. Jaszczyszyn), s. 287.
-
Marcelli Daniel: „Psychopatologia wieku dziecięcego”. Wydanie 1 – dodr. Wrocław: Elsevier Urban & Partner, cop. 2018. ISBN: 978-83-7609-799-2, „Psychopatologia zabawy”, s. 207 – 216.
-
Marcinkowska Małgorzata: „Zabawa w procesie wychowania”. W: „Praca wychowawcza z dziećmi i młodzieżą”. Pod red. Mieczysława Łobockiego. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie‑Skłodowskiej, 2001. ISBN: 83-227-1147-6, s. 67 – 74.
-
Matczak Anna: „Zarys psychologii rozwoju. Podręcznik dla nauczycieli”. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”, cop. 2003. ISBN: 83-88149-91-1, s. 260 – 263.
-
Matejczuk Joanna: „Rozwój dziecka. Wiek przedszkolny: wiek: 2/3-5/6 lat/”. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych, cop. 2014. ISBN: 978-83-61693-51-2, s. 20 – 26.
-
Minczakiewicz Elżbieta Maria: „Biologiczne i środowiskowe uwarunkowania rozwoju umiejętności komunikacyjnych i językowych u dzieci z diagnozą porodowych urazów mózgu (PUM)”. W: „Edukacja małego dziecka. Tom 10, Wychowanie i kształcenie - kierunki i perspektywy zmian”. Pod red. Ewy Ogrodzkiej-Mazur, Urszuli Szuścik, Beaty Oelszlaeger‑Kosturek. Cieszyn: Wydział Etnologii i Nauk o Edukacji Uniwersytetu Śląskiego; Kraków: „Impuls”, 2017. ISBN: 978-83-7587-468-6, s. 213 – 228.
-
Moor Julia: „Śmiech, zabawa i nauka z dziećmi o profilu autystycznym”. Łódź: Wydawnictwo Mała Litera; Wydawnictwo Cyklady, 2006. ISBN: 83-60279-06-3.
-
Nowicka Ewa: „Media dydaktyczne nową szansą w przezwyciężaniu specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu”. W: „Media wobec wielorakich potrzeb dziecka”. Pod red. Stanisława Juszczyka, Ireny Polewczyk. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, 2006. ISBN: 83-7441-301-8, s. 49 – 64.
-
Ogrodzka-Mazur Ewa: „Dziecko w świecie zabawy. Wykorzystanie zabaw i gier w edukacji wczesnoszkolnej”. W: „Edukacja małego dziecka. Tom 10, Wychowanie i kształcenie - kierunki i perspektywy zmian”. Pod red. Ewy Ogrodzkiej-Mazur, Urszuli Szuścik, Beaty Oelszlaeger‑Kosturek. Cieszyn: Wydział Etnologii i Nauk o Edukacji Uniwersytetu Śląskiego; Kraków: „Impuls”, 2017. ISBN: 978-83-7587-468-6, s. 95 – 121.
-
Okoń Wincenty: „Formy wielostronnej aktywności w zabawie dzieci w wieku 3-6 lat”. W: „Rozwój i wychowanie dzieci w wieku przedszkolnym”. Pod red. Barbary Wilgockiej-Okoń. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich, 1985. ISBN: 83-04-01941-8, s. 22 – 37.
-
Okoń Wincenty: „Zabawa a rzeczywistość”. Wydanie 2. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”, 1995. ISBN: 83-903103-2-5.
-
Olczak Agnieszka: „Zabawy w role”. W: „Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku. Tom VII. V‑Ż”. Pod red. Ewy Różyckiej. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak” Teresa i Józef Śniecińscy, cop. 2008. ISBN: 978-83-89501-96-7, s. 656 – 661.
-
Olechnowicz Hanna: „Terapia dzieci z niepełnosprawnością intelektualną. Programy i metody”. Wydanie 1 – 3 dodr. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2012. ISBN: 978‑83‑01‑16258‑0, „Rola zabawy w rozwoju gatunkowym człowieka”, s. 255 – 265.
-
Pankowska Krystyna: „Pedagogika dramy. Teoria i praktyka”. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”, 2000. ISBN: 83-88149-16-4.
-
Parczewska Teresa: „Osiedlowy plac zabaw w małym mieście. Miejsca dziecka czy dla dziecka?”. W: „Oblicza edukacji przedszkolnej i szkolnej. W 60-lecie pracy zawodowej profesor Sabiny Guz”. Pod red. nauk. Jolanty Andrzejewskiej, Barbary Bilewicz-Kuźnii. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2020. ISBN: 978-83-227-9343-5, s. 225 – 241.
- „Podstawy pedagogiki przedszkolnej”. Pod red. Marii Kwiatkowskiej. Wydanie 2. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1988. ISBN: 83-02-01317-X, s. 153-154, 169 – 186.
-
Przetacznik-Gierowska Maria, Makiełło-Jarża Grażyna: „Psychologia rozwojowa i wychowawcza wieku dziecięcego”. Wydanie 2 popr. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1992. ISBN: 83-02-04404-0, „Zabawa”, s. 221 – 239.
-
Przetacznik-Gierowska Maria, Tyszkowa Maria: „Psychologia rozwoju człowieka. [T. 1]. Zagadnienia ogólne”. Wydanie 4 - dodr. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2006. ISBN: 83-01-14237-5, „Dawne i współczesne poglądy na zabawę”, s. 155 – 175.
-
Przetacznikowa Maria: „Rozwój psychiczny dzieci i młodzieży”. Warszawa: Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych, 1967, „Zabawy a rozwój uspołecznienia dzieci i kształtowanie się uczuć społecznych”, s. 187 – 190.
-
Przetacznik-Gierowska Maria, Włodarski Ziemowit: „Psychologia wychowawcza. [Część] 1”. Wydanie 7 – 2 dodr. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 2014. ISBN: 978‑83‑01‑17891-8, „Zabawa a zamierzone uczenie się w wieku przedszkolnym”, s. 244 – 247.
-
Przetacznik-Gierowska Maria, Włodarski Ziemowit: „Psychologia wychowawcza. [Część] 2”. Wydanie 7 – 2 dodr. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 2014. ISBN: 978‑83‑01‑17892-5, s. 177 – 182 i in.
-
„Psychologia rozwoju człowieka. [T. 2]. Charakterystyka okresów życia człowieka”. Pod red. Barbary Harwas-Napierały, Janusza Trempały. Wydanie 3 - dodr. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2009. ISBN: 978-83-01-14151-6, „Rozwój zabawy”, s. 72 – 74, „Zabawa symboliczna”, s. 99 – 100, „Poznawanie ról społecznych w zabawie”, s. 144.
-
„Psychologia rozwoju człowieka. Podręcznik akademicki”. Pod red. naukową Janusza Trempały. Wydanie 1 – 6 dodr. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2018. ISBN: 978-83-01-16394-5, s. 197-198, 226-227, 253-254, 283.
-
„Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 2”. Pod red. Jana Strelau, Dariusza Dolińskiego. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2008. ISBN: 978‑83‑7489-577-4, „Od zabawy na serio do zabawy na niby”, s. 201 – 205.
-
„Psychologiczne portrety człowieka”. Pod red. Anny I. Brzezińskiej. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2005. ISBN: 978-83-60083-83-3, „Zabawa na niby jako najważniejsza forma działalności dziecka w wieku przedszkolnym”, s. 198 – 204.
-
„Rodzina i dziecko”. Pod redakcją Marii Ziemskiej. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1986. ISBN: 83-01-00445-2, „Oddziaływanie wychowawcze kultury zabaw dzieci”, s. 320 – 323.
-
Sawicka Antonina: „Wybór tekstów do ćwiczeń z pedagogiki przedszkolnej”. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1985. ISBN: 83-02-02414-7.
-
Schaffer H. Rudolph: „Psychologia dziecka”. Wydanie 1 - 3 dodr. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2008. ISBN: 978-83-01-14534-7, s. 260 – 263.
-
Shapiro Jordan: „Nowe cyfrowe dzieciństwo. Jak wychowywać dzieci, by radziły sobie w usieciowionym świecie”. Warszawa: Wydawnictwo Mamania - Grupa Wydawnicza Relacja, copyright 2020. ISBN: 978-83-66329-95-9.
- Skarbek Karolina, Wrońska Irmina: „Diagnoza i wspomaganie rozwoju psychoruchowego dziecka w wieku przedszkolnym. Wskazówki dla nauczycieli dotyczące organizowania pomocy psychologiczno-pedagogicznej”. Wydanie 3 popr. Kraków: CEBP [Centrum Edukacyjne Bliżej Przedszkola] 24.12, 2017. ISBN: 978-83-64631-67-2.
-
„Słownik psychologii”. Pod red. nauk. Jerzego Siuty. Kraków: Wydawnictwo „Zielona Sowa”, 2005. ISBN: 83-7435-019-9, s. 317 – 319 (zabawa, zabawa dydaktyczna, zabawa funkcjonalna, zabawa konstrukcyjna, zabawa równoległa, zabawa samotna, zabawa tematyczna, zabawa w role, zabawa wspólna – all: Maria Ligęza).
-
„Socjologia. Przewodnik encyklopedyczny”. Wydawca Aldona Milusińska. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2008. ISBN 978-83-01-15538-4, s. 245 – 247.
-
Spionek Halina: „Rozwój i wychowanie małego dziecka”. Wyd. 2. Warszawa: Instytut Wydawniczy „Nasza Księgarnia”, 1967.
-
Stern André: „Zabawa. O uczeniu się, zaufaniu i życiu pełnym entuzjazmu”. Gliwice: Wydawnictwo Element, 2017. ISBN: 978-83-65532-19-0.
-
Strzelecki Wojciech, Cylkowska-Nowak Mirosława: „Muzykoterapia w pracy z dzieckiem z autyzmem”. W: „Muzykoterapia. Między wglądem a inkluzją”. Pod red. nauk. Mirosławy Cylkowskiej-Nowak, Wojciecha Strzeleckiego. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, 2017. ISBN: 978-83-8019-685-8, s. 285 – 307.
-
Strzelecki Wojciech: „Muzykoterapia dziecięca”. W: „Muzykoterapia. Między wglądem a inkluzją”. Pod red. nauk. Mirosławy Cylkowskiej-Nowak, Wojciecha Strzeleckiego. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, 2017. ISBN: 978-83-8019-685-8, s. 217 – 242.
-
Sułkowski Bogusław: „Zabawa. Studium socjologiczne”. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1984. ISBN: 83-01-04827-1.
-
Tyszkowa Maria: „Aktywność i działalność dzieci i młodzieży”. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1977.
-
Vasta Ross, Haith Marshall M., A. Miller Scott: „Psychologia dziecka”. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1995. ISBN: 83-02-05892-0, s. 555 – 572, 592 – 600.
-
Waloszek Danuta: „Między przedszkolem a szkołą. Rozważania o gotowości dzieci do podjęcia nauki w szkole”. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak” Jacek Śnieciński, 2014. ISBN: 978‑83-62015-69-6, „Model czwarty – między zabawą a zadaniem”, s. 286 – 297.
-
Waloszek Danuta: „Socjopedagogiczny wymiar zabawy w edukacji wczesnoszkolnej”. W: „Pedagogika wczesnoszkolna. Dyskursy, problemy, rozwiązania”. Pod red. Doroty Klus‑Stańskiej, Marii Szczepskiej-Pustkowskiej. Wydanie 1 - 3 dodr. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, cop. 2012. ISBN: 978-83-7644-018-7, s. 331 – 365.
-
Waloszek Danuta: „Zabawa w dzieciństwie”. W: „Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku. Tom VII V-Ż”. Pod red. Ewy Różyckiej. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak” Teresa i Józef Śniecińscy, cop. 2008. ISBN: 978-83-89501-96-7, s. 643 – 655.
-
„Zabawa i zabawka. Konteksty, wartość, znaczenia”. Pod red. Barbary Bilewicz-Kuźnii. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2017. ISBN: 978-83-7784-980-4.
-
Zieliński Paweł: „Zabawa pierwotna”. W: „Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku. Suplement A‑Ż”. Pod red. Ewy Różyckiej. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak” Teresa i Józef Śniecińscy, cop. 2010. ISBN: 978-83-62015-18-4, s. 614 – 615.
-
Żołądź-Strzelczyk Dorota, Gomułka Izabela, Kabacińska-Łuczak Katarzyna, Nawrot-Borowska Monika: „Dzieje zabawek dziecięcych na ziemiach polskich do początku XX wieku”. Wrocław: Wydawnictwo Chronicon, 2016. ISBN: 978-83-946166-6-3.
-
Żychowicz Paweł: „Czas wolny i zabawa osób z niepełnosprawnością intelektualną”. W: „Terapia zajęciowa osób z niepełnosprawnością intelektualną”. Pod red. nauk. Edyty Janus. Warszawa: PZWL Wydawnictwo Lekarskie, 2018. ISBN: 978-83-200-5576-4, s. 203 – 220.
Artykuły z czasopism:
-
Brzezińska Anna I., Bątkowski Michał, Kaczmarska Dagmara, Włodarczyk Anna, Zamęcka Natalia: „O zabawce”. [w:] „Wychowanie w Przedszkolu” 2011 nr 11, s. 5 – 9.
-
Brzezińska Anna Izabela, Appelt Karolina: „Zabawki we wczesnym dzieciństwie”. [w:] „Wychowanie w Przedszkolu” 2012 nr 7, s. 45 – 47.
-
Brzezińska Anna Izabela, Bątkowski Michał, Kaczmarska Dagmara, Włodarczyk Anna, Zamęcka Natalia: „O roli zabawy w przygotowaniu dziecka do dorosłego życia”. [w:] „Wychowanie w Przedszkolu” 2011 nr 10, s. 5 – 13.
-
Czub Magdalena: „Nauka czy zabawa?”. [w:] „Wychowanie w Przedszkolu” 2013 nr 5, s. 5 – 10.
-
Domachowska Marta: „Dobrodziejstwo zabawy: folklor dziecięcy w działaniu”. [w:] „Wychowawca” 2020 nr 11, s. 13 – 15.
- Grochowalska Magdalena: „Komunikowanie się dzieci w zabawie”. [w:] „Wychowanie w Przedszkolu” 1996 nr 6, s. 323 – 328.
-
Idkowiak Karolina: „Praca przedszkolaka, czyli poważnie o zabawie”. [w:] „Wychowanie w Przedszkolu” 2014 nr 3, s. 14 – 19.
-
Jurewicz Monika: „Między zabawą a pracą w przestrzeni życia dziecka”. [w:] „Nowa Szkoła” 2012 nr 5, s. 24 – 36.
-
Kapela Agata: „Od bazgrołów do rysunku, czyli o dziecięcej sztuce tworzenia”. [w:] „Wychowanie w Przedszkolu” 2014 nr 11, strony 12 – 15.
-
Kapica Gabriela: „Zabawa zwiastunem kreatywności”. [w:] „Życie Szkoły” 2003 nr 4, s. 195 – 201.
-
Kielar-Turska Maria: „Zabawy i zabawki w ujęciu ontogenetycznym”. [w:] „Wychowanie w Przedszkolu” 2001 nr 10, s. 579 – 582.
-
Kossakowska Karolina: „Żeby bajka nie straszyła, a zabawa nie nudziła”. [w:] „Wychowanie w Przedszkolu” 2014 nr 8, s. 24 – 27.
-
Kraska Agnieszka: „Lalka czy samochód? Zabawy najmłodszych”. [w:] „Wychowanie w Przedszkolu” 2004 nr 8, s. 17 – 20.
-
Krysiak Dariusz: „Lalka Barbie - ideał kobiety sukcesu”. [w:] „Wychowanie w Przedszkolu” 2001 nr 10, s. 616 – 617.
-
Kulbaka Jacek: „Wychowanie przez zabawę według Fryderyka Fröbla (1782-1852)”. [w:] „Wychowawca” 2015 nr 4, s. 26 – 27.
-
Kustosz Sylwia: „Co rodzice o zabawie wiedzieć powinni”. [w:] „Wychowanie w Przedszkolu” 2013 nr 11, s. 48 – 52.
-
Lubomirska Krystyna: „Zabawa i jej znaczenie dla rozwoju dziecka w poglądach Lwa S. Wygotskiego”. [w:] „Wychowanie w Przedszkolu” 2006 nr 3, s. 4 – 7.
-
Manterys Beata: „Miękka zabawka dydaktyczna wśród pięciolatków”. [w:] „Wychowanie w Przedszkolu” 2001 nr 10, s. 595 – 599.
-
Maria Tyszkowa: „Rola zabawy tematycznej w rozwoju psychiki dziecka”. [w:] „Wychowanie w Przedszkolu” 1990 nr 2-3, s. 67 – 73.
-
Marszałek Lidia, Moraczewska Barbara: „Znaczenie zabawy w rozwoju dziecka z niepełnosprawnością (cz. II)”. [w:] „Szkoła Specjalna” 2008 nr 3, s. 201 – 210.
-
Marszałek Lidia, Moraczewska Barbara: „Znaczenie zabawy w rozwoju dziecka z niepełnosprawnością”. [w:] „Szkoła Specjalna” 2008 nr 1, s. 39 – 49.
-
Mikler-Chwastek Anna: „Wiek zabawy”. [w:] „Wychowanie w Przedszkolu” 2012 nr 10, s. 51 – 53.
-
Modrzejewska-Mrozowska Xenia, Modrzejewska Daria: „Mamo, kup mi... nietoperza. Rola zabawek w edukacji dziecka”. [w:] „Życie Szkoły” 2003 nr 3, s. 160 – 162.
-
Musielak Beata: „Czas zabawy pod ochroną”. [w:] „Wychowanie w Przedszkolu” 2011 nr 7, s. 26 – 28.
-
Oleksa Karolina: „Po co ta cała zabawa? O znaczeniu i roli zabaw w życiu dziecka”. [w:] „Wychowanie w Przedszkolu” 2015 nr 8, s. 49 – 51.
-
Ordon-Szczepka Aneta: „Zabawy tematyczne sześciolatków – uwagi i obserwacje”. [w:] „Wychowanie w Przedszkolu” 2001 nr 10, s. 587 – 589.
-
Paszkiewicz Aneta: „Wpływ zabaw podwórkowych na rozwój społeczny dziecka”. [w:] „Problemy Opiekuńczo Wychowawcze” 2012 nr 2, s. 38 – 42.
-
Pernal Kamila: „Badanie i odkrywanie w zabawie heurystycznej”. [w:] „Problemy Opiekuńczo Wychowawcze” 2019 nr 3, s. 32 – 47.
-
Pernal Kamila: „Zabawa heurystyczna sposobem wspierania dziecięcego badania i odkrywania”. [w:] „Wychowanie w Przedszkolu” 2017 nr 9, s. 35 – 40.
-
Pytel Karolina, Salwa Aleksandra, Walczak Zuzanna, Zając Aleksandra: „Nauka może być zabawą!”. [w:] „Wychowanie w Przedszkolu” 2013 nr 9, s. 12 – 16.
-
Rusaczyk Janusz: „Rola zabawy w aktywności poznawczej dziecka w pierwszej klasie”. [w:] „Wychowawca” 2018 nr 2, s. 12 – 17.
-
Sikorski Wiesław: „Pedagogiczny sens zabawki”. [w:] „Życie Szkoły” 2000 nr 2, s. 76 – 80.
-
Śliwińska Anetta: „Zabawa formą ekspresji dziecka”. [w:] „Wychowawca” 2012 nr 1, s. 18 – 19.
-
Trzcionka-Wieczorek Anna: „Zabawy muzyczno-ruchowe a sprawność fizyczna dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym”. [w:] „Wychowanie na co Dzień” 2016 nr 3, s. 32 – 37.
-
Wieczorek Dorota: „Dziecięce zabawy”. [w:] „Życie Szkoły” 2007 nr 6, s. 5 – 7.
-
Winczewski Piotr: „Podobieństwa i różnice między zabawami naturalnymi a dydaktycznymi”. [w:] „ Życie Szkoły” 2014 nr 1, s. 4 – 7.
-
Wolny Irena: „Zabawka w starożytności”. [w:] „Wychowanie w Przedszkolu” 2001 nr 10, s. 589 – 591.
-
Wolny Joanna: „Dziecko się bawi”. [w:] „Edukacja i Dialog” 2006 nr 6, s. 29 – 32.
-
Wolny Joanna: „Rola rodzica w zabawie”. [w:] „Edukacja i Dialog” 2003 nr 7, s. 61 – 64.
-
Wróblewska Alina: „Dom jako miejsce życia towarzyskiego”. [w:] „Wychowawca” 2008 nr 5, s. 12 – 13.
-
Wróblewska Urszula: „Wspólnie można więcej. O możliwościach wykorzystania dawnych gier i zabaw dziecięcych w praktyce pedagogicznej”. [w:] „Edukacja i Dialog” 2011 nr 9-10, s. 58 – 61.
-
Zbróg Zuzanna: „Gry i zabawy interakcyjne jako czynnik wspierania socjalizacji dziecka i kształtowania jego osobowości”. [w:] „Nauczanie Początkowe” 2008/2009 nr 2, s. 54 – 66.
Zasoby elektroniczne:
-
Bednarz-Grzybek Renata: „Zabawa a wychowanie dziecka w rodzinie na łamach wybranych czasopism warszawskich przełomu XIX i XX wieku”. „Wychowanie w Rodzinie” 2011 nr 2, s. 53 – 80. Dostęp online (2020.03.25): https://depot.ceon.pl/bitstream/handle/123456789/3986/Tom2_Art3_RENATA%20BEDNARZ-GRZYBEK.pdf?sequence=1&isAllowed=y
-
Czapla Joanna: „Punktem wyjścia jest zabawa - czy my dorośli potrafimy i czy chcemy się bawić z dziećmi?”. Dostęp online (2020.03.25): http://ptnl.pl/nowy/wp-content/uploads/2014/07/Punktem-wyjścia-jest-zabawa.pdf
-
Dąbrowska Monika: „Zabawa wprowadza dziecko w świat sztuki”. „Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna” 2014 nr 1, s. 147 – 153. Dostęp online (2020.03.25): http://www.czasopismoippis.up.krakow.pl/wp-content/uploads/2015/01/Monika-DĄBROWSKA-Zabawa-wprowadza-dziecko-w-świat-sztuki.pdf
-
Furmanowska Mirosława: „Terapia zabawą ( ludoterapia)”. „Zeszyty Naukowe Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej im. Witelona w Legnicy” 2017 nr 23, s. 83 – 94. Dostęp online (2020.03.25): http://www.zn.pwsz.legnica.edu.pl/zalaczniki/zeszyty/zn23/zn_23.pdf#page=84
-
Górecka-Mostowicz Barbara: „Dziecko jako kreator fikcji w zabawie dowolnej”. „Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna” 2014 nr 1, s. 71 – 81. Dostęp online (2020.03.25): http://www.czasopismoippis.up.krakow.pl/wp-content/uploads/2015/01/Barbara-GÓRECKA-MOSTOWICZ-Dziecko-jako-kreator-fikcji-w-zabawie-dowolnej.pdf
-
Kantor Ryszard: „Zabawa w dobie społeczeństwa konsumpcyjnego. Szkice o ludyzmie, ludyczności i powadze, a w istocie o jej braku”. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2013. ISBN 978-83-233-3518-4. Dostęp online (2020.03.25): https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/bitstream/handle/item/746/kantor_zabawa_w_dobie_spoleczenstwa_2013.pdf?sequence=1&isAllowed=y
-
Maks Katarzyna, Stryja Mariola: „Kształtowanie relacji interpersonalnych podczas zabaw dzieci w przedszkolu”. W: „Przegląd Nauk Stosowanych” pt. „Relacje w przestrzeni społeczno-ekonomicznej” pod red. Ewy Golbik-Madej. Gliwice: Gliwicka Wyższa Szkoła Przedsiębiorczości, 2015, s. 34 – 43. Dostęp online (2020.03.25): http://pns.po.opole.pl/pns/PNS_06.pdf#page=35
-
Miłek Katarzyna: „Zabawa w profilaktyce i eliminowaniu problemów emocjonalnych dziecka i wspierania rodziny”. W: „Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu” pt. „Usługi społeczne wobec rodziny” pod red. Adama Kubowa, Joanny Szczepaniak. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego, 2011, s. 224 – 233. Dostęp online (2020.03.25): http://www.dbc.wroc.pl/dlibra/doccontent?id=16459
-
Muchacka Bożena: „Zabawa w poznawczym rozwoju dziecka” „Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna” 2014 nr 1, s. 7 – 18. Dostęp online (2020.03.25): http://www.czasopismoippis.up.krakow.pl/wp-content/uploads/2015/01/3-muchacka.pdf
-
Paleczny Tadeusz: „Zabawa w czasach globalizacji”. Dostęp online (2020.03.25): https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/bitstream/handle/item/80916/paleczny_zabawa_w_czasach_globalizacji_2011.pdf?sequence=1&isAllowed=y
-
Parr-Modrzejewska Anna: „Zabawa jako narzędzie budowania wczesnej kompetencji językowej”. „Teacher” 2016 nr 6-7, s. 7 – 12. Dostęp online (2020.03.25): https://www.macmillan.pl/files/Zabawy_w_przedszkolu_AParr.pdf
-
Sołtysiewicz Anna: „Książki zabawki jako typ książki dla dzieci”. Dostęp online (2020.03.25): https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/bitstream/handle/item/36158/soltysiewicz_ksiazki_zabawki_jako_typ_ksiazki_dla_dzieci_2015.pdf?sequence=1&isAllowed=y
-
Zdanowicz-Kucharczyk Kamila: „Zabawa, rozmowa, a może rysunek – nauczycielskie badania świata dziecka”. „Forum Oświatowe” 2015 nr 2, s. 193 – 207. Dostęp online (2020.03.25): https://forumoswiatowe.pl/index.php/czasopismo/article/viewFile/302/270
oprac. Karina Flaum,
Aktualizacja: V 2021