Zabawa i zabawka

Zestawienie bibliograficzne

 

Wydawnictwa zwarte:

  • Bakiera Lucyna, Stelter Żaneta: „Leksykon psychologii rozwoju człowieka. Tom 2. [N-Ż]”. Warszawa: Difin, 2011. ISBN: 978-83-7641-400-3, s. 253 – 260 (zabawa, zabawa dydaktyczna, zabawa funkcjonalna (sensomotoryczna), zabawa konstrukcyjna, zabawa manipulacyjna, zabawa równoległa, zabawa ruchowa, zabawa samotna, zabawa symboliczna (zabawa w udawanie), zabawa tematyczna, zabawa twórcza (działalność artystyczno-techniczna), zabawa według reguł, zabawa wspólna (asocjacyjna), zabawa zespołowa (kooperacyjna), zabawka).

  • Birch Ann: „Psychologia rozwojowa w zarysie. Od niemowlęctwa do dorosłości”. Wydanie 1 nowe - 1 dodr. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2007. ISBN: 978-83-01-15932-0, „Zabawa dziecięca”, s. 62 – 70.

  • Bobrowska-Nowak Wanda: „Zarys dziejów wychowania przedszkolnego. Materiały pomocnicze dla zakładów kształcenia nauczycieli przedszkoli. Część I. Teorie pedagogiczne i rozwój praktyki”. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1978.

  • Bobrowska-Nowak Wanda: „Zarys dziejów wychowania przedszkolnego. Materiały pomocnicze dla zakładów kształcenia nauczycieli przedszkoli. Część II. Wybór materiałów źródłowych”. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1978.

  • Bortlicka Małgorzata: „Od edukacji dorosłych do kreowania potrzeb dziecka - świat potrzeb dziecka w językowym obrazie reklam”. W: „Edukacja małego dziecka. Tom 4, Konteksty rozwojowe i wychowawcze”. Pod red. Ewy Ogrodzkiej-Mazur, Urszuli Szuścik, Jadwigi Oleksy. Wydanie 2. Cieszyn: Wydział Etnologii i Nauk o Edukacji Uniwersytetu Śląskiego; Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”, 2013. ISBN: 978-83-7850-515-0 , s. 295 – 318.

  • Brzezińska Anna I., Appelt Karolina, Ziółkowska Beata: „Psychologia rozwoju człowieka”. Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2016. ISBN: 978-83-7489-626-9, s. 105 – 110.

  • Brzezińska Anna: „Aktywność zabawowa i jej znaczenie dla rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym”. W: Brzezińska Anna, Burtowy Maria: „Psychopedagogiczne problemy edukacji przedszkolnej. Wybrane zagadnienia z teorii i metodyki wychowania przedszkolnego”. Wydanie 2 uzup. i rozszerz. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 1992, s. 59 – 74.

  • Brzezińska Anna: „Społeczna psychologia rozwoju”. Wydanie 3. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe „Scholar”, cop. 2007. ISBN: 978-83-7383-273-2, „Teorie zabawy o rodowodzie natywistycznym”, s. 104 – 105.

  • Chateau Jean:Zabawa dziecka”. W: „Psychologia dziecka. Od urodzenia do wieku młodzieńczego”. Pod red. Maurica Debesse. Warszawa: Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych, 1963, s. 151 – 167.

  • Chrzanowska Danuta, Dzieniszewska-Klepacka Lidia, Kurkiewicz-Witczakowa Romana, Witkowska Sabina: „Dziecko w wieku przedszkolnym. Rozwój fizyczny, rozwój psychiczny i wychowanie, racjonalna opieka domowa i czuwanie nad zdrowiem dziecka, żywienie”. Wydanie 2. Warszawa: Państwowy Zakład Wydawnictw Lekarskich, 1978, s. 60 – 87.

  • Czas wolny małych dzieci w świecie realnym i wirtualnym”. Pod red. Anety Jegier. Warszawa: Difin, 2016. ISBN: 978-83-8085-001-9.

  • Dmowska Halina: „Zabawa tematyczna istotnym czynnikiem wspomagającym rozwój małego dziecka”. W: „Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka”. Pod red. Beaty Cytowskiej, Barbary Winczury. Wydanie 2. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”, 2006. ISBN: 978-83-7850-619-5, s. 159 – 167.

  • Dziecko w świecie zabawy. O kulturze, cechach i wartościach ludycznej edukacji”. Pod red. Bronisławy Dymary. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”, 2009. ISBN: 978-83-7308-626-5.

  • Elkonin D. B.: „Psychologia zabawy”. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1984. ISBN: 83-02-02083-4.

  • Gispert Carlos, Vidal José A., Millán Julia: „Wielki podręcznik dla nauczycieli przedszkoli i szkół podstawowych. Teoria i scenariusze zabaw”. Kielce: Wydawnictwo Jedność, cop. 2014. ISBN: 978-83-7660-999-7, s. 2 – 10.

  • Gruszczyk-Kolczyńska Edyta, Zielińska Ewa: „Dwulatki i trzylatki w przedszkolu i w domu. Jak świadomie je wychowywać i uczyć”. Kraków: Centrum Edukacyjne Bliżej Przedszkola, 2012. ISBN: 978-83-61246-60-2, „Dziecięca zabawa procesem intensywnego uczenia się. O co trzeba zadbać, aby dzieci bawiły się mądrze i długo”, s. 113 – 131.

  • Gruszczyk-Kolczyńska Edyta, Zielińska Ewa: „Nauczycielska diagnoza gotowości do podjęcia nauki szkolnej. Jak prowadzić obserwację dzieci, interpretować wyniki i formułować wnioski”. Kraków: Centrum Edukacyjne Bliżej Przedszkola, 2011. ISBN: 978-83-64631-02-3, „Nauczycielska diagnoza funkcjonowania dzieci w trakcie zabawy”, s. 65 – 76.

  • Grzeszkiewicz Bożena: „Zabawa swobodna. Nieocenione źródło wiedzy o dziecku”. W: „Edukacja małego dziecka. Tom 7, Przemiany rodziny i jej funkcji”. Pod redakcją Ewy Ogrodzkiej-Mazur, Urszuli Szuścik, Aleksandry Minczanowskiej. Wydanie 2. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”, 2015. ISBN: 978-83-7850-869-4, s. 197 – 210.

  • Halbig Johannes, Wehnert Reinhard: „Inni, a jednak tacy sami. Zabawy z niepełnosprawnymi”. Kielce: Wydawnictwo Jedność, 2007. ISBN: 978-83-7442-192-8.

  • Hajnicz Wanda: „Rozwój organizacji zabaw dzieci w wieku przedszkolnym”. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1982.

  • Huizinga Johan: „Homo ludens. Zabawa jako źródło kultury”. [Wydanie 2]. Warszawa: „Czytelnik”, 1985. ISBN: 83-07-01058-6.

  • Hurlock Elizabeth B.: „Rozwój dziecka. [T.] 2”. Wydanie 3 zmienione. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1985. ISBN: 83-01-06139-1, s. 5 – 68.

  • Jędrzejowska Agnieszka: „Wczesne zabawy interakcyjne jako płaszczyzna rozwijania umiejętności komunikacyjnych u dzieci z zespołem Downa”. W: „Dzieci o specjalnych potrzebach komunikacyjnych. Diagnoza - edukacja – terapia”. Pod red. nauk. Barbary Winczury. Wydanie III. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”, 2015. ISBN: 978-83-7850-789-5, s. 147 – 158.

  • Kapica Gabriela: „Zabawa”. W: „Encyklopedia pedagogiczna”. Pod red. Wojciecha Pomykało. Warszawa: Fundacja „Innowacja”, 1993, s. 933 – 934.

  • Kohnstamm Rita: „Praktyczna psychologia dziecka. Wprowadzenie dla rodziców, wychowawców, nauczycieli”. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1989. ISBN: 83-02-04121-1, „Rozwój zabawy”, s. 191 – 206.

  • Kupisiewicz Małgorzata: „Słownik pedagogiki specjalnej”. Wydanie 1 - 1 dodr. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2014. ISBN: 978-83-01-17338-8, s. 417.

  • Kwaśniewska Małgorzata: „Zabawa jako podstawowa forma aktywności dziecięcej”. W: „Dziecko sześcioletnie w szkole”. Pod red. Joanny Karczewskiej, Małgorzaty Kwaśniewskiej. Kielce: Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, cop. 2009. ISBN: 978-83-7173-208-9, s. 79 – 89.

  • Landreth Garry L.: „Terapia zabawą”. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, cop. 2016. ISBN: 978-83-233-4157-4.

  • Lipina Stanisława:Zabawa”. W: „Wychowanie i nauczanie w przedszkolu. Poradnik metodyczny”. Pod red. Ireny Dudzińskiej. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1983. ISBN: 83‑02‑01588-1, s. 6 – 33.

  • Maciejewska-Mroczek Ewa: „Mrówcza zabawa. Współczesne zabawki a społeczne konstruowanie dziecka”. Kraków: Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas, cop. 2012. ISBN: 978-83-242-1780-9.

  • Mały leksykon pedagoga wczesnoszkolnego”. Pod red. Jolanty Karbowniczek. Warszawa: Instytut Wydawniczy Erica, 2014. ISBN: 978-83-64185-54-0: „Zabawa” (oprac. A. Paszkiewicz), s. 285; „Zabawa dydaktyczna, nauczająca” (oprac. B. Akimjakova), s. 285 – 286; „Zabawa konstrukcyjna” (oprac. B. Surma), s. 286 – 287; „Zabawa ruchowa” (oprac. B. Surma), s. 287; „Zabawa tematyczna” (oprac. E. Jaszczyszyn), s. 287.

  • Marcelli Daniel: „Psychopatologia wieku dziecięcego”. Wydanie 1 – dodr. Wrocław: Elsevier Urban & Partner, cop. 2018. ISBN: 978-83-7609-799-2, „Psychopatologia zabawy”, s. 207 – 216.

  • Marcinkowska Małgorzata: „Zabawa w procesie wychowania”. W: „Praca wychowawcza z dziećmi i młodzieżą”. Pod red. Mieczysława Łobockiego. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie‑Skłodowskiej, 2001. ISBN: 83-227-1147-6, s. 67 – 74.

  • Matczak Anna: „Zarys psychologii rozwoju. Podręcznik dla nauczycieli”. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”, cop. 2003. ISBN: 83-88149-91-1, s. 260 – 263.

  • Matejczuk Joanna: „Rozwój dziecka. Wiek przedszkolny: wiek: 2/3-5/6 lat/”. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych, cop. 2014. ISBN: 978-83-61693-51-2, s. 20 – 26.

  • Minczakiewicz Elżbieta Maria: „Biologiczne i środowiskowe uwarunkowania rozwoju umiejętności komunikacyjnych i językowych u dzieci z diagnozą porodowych urazów mózgu (PUM)”. W: „Edukacja małego dziecka. Tom 10, Wychowanie i kształcenie - kierunki i perspektywy zmian”. Pod red. Ewy Ogrodzkiej-Mazur, Urszuli Szuścik, Beaty Oelszlaeger‑Kosturek. Cieszyn: Wydział Etnologii i Nauk o Edukacji Uniwersytetu Śląskiego; Kraków: „Impuls”, 2017. ISBN: 978-83-7587-468-6, s. 213228.

  • Moor Julia: „Śmiech, zabawa i nauka z dziećmi o profilu autystycznym”. Łódź: Wydawnictwo Mała Litera; Wydawnictwo Cyklady, 2006. ISBN: 83-60279-06-3.

  • Nowicka Ewa: „Media dydaktyczne nową szansą w przezwyciężaniu specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu”. W: „Media wobec wielorakich potrzeb dziecka”. Pod red. Stanisława Juszczyka, Ireny Polewczyk. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, 2006. ISBN: 83-7441-301-8, s. 49 – 64.

  • Ogrodzka-Mazur Ewa: „Dziecko w świecie zabawy. Wykorzystanie zabaw i gier w edukacji wczesnoszkolnej”. W: „Edukacja małego dziecka. Tom 10, Wychowanie i kształcenie - kierunki i perspektywy zmian”. Pod red. Ewy Ogrodzkiej-Mazur, Urszuli Szuścik, Beaty Oelszlaeger‑Kosturek. Cieszyn: Wydział Etnologii i Nauk o Edukacji Uniwersytetu Śląskiego; Kraków: „Impuls”, 2017. ISBN: 978-83-7587-468-6, s. 95 – 121.

  • Okoń Wincenty:Formy wielostronnej aktywności w zabawie dzieci w wieku 3-6 lat”. W: „Rozwój i wychowanie dzieci w wieku przedszkolnym”. Pod red. Barbary Wilgockiej-Okoń. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich, 1985. ISBN: 83-04-01941-8, s. 22 – 37.

  • Okoń Wincenty: „Zabawa a rzeczywistość”. Wydanie 2. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”, 1995. ISBN: 83-903103-2-5.

  • Olczak Agnieszka: „Zabawy w role”. W: „Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku. Tom VII. V‑Ż”. Pod red. Ewy Różyckiej. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak” Teresa i Józef Śniecińscy, cop. 2008. ISBN: 978-83-89501-96-7, s. 656 – 661.

  • Olechnowicz Hanna: „Terapia dzieci z niepełnosprawnością intelektualną. Programy i metody”. Wydanie 1 – 3 dodr. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2012. ISBN: 978‑83‑01‑16258‑0, „Rola zabawy w rozwoju gatunkowym człowieka”, s. 255 – 265.

  • Pankowska Krystyna: „Pedagogika dramy. Teoria i praktyka”. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”, 2000. ISBN: 83-88149-16-4.

  • Parczewska Teresa: „Osiedlowy plac zabaw w małym mieście. Miejsca dziecka czy dla dziecka?”. W: „Oblicza edukacji przedszkolnej i szkolnej. W 60-lecie pracy zawodowej profesor Sabiny Guz”. Pod red. nauk. Jolanty Andrzejewskiej, Barbary Bilewicz-Kuźnii. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2020. ISBN: 978-83-227-9343-5, s. 225 – 241.

  • Podstawy pedagogiki przedszkolnej”. Pod red. Marii Kwiatkowskiej. Wydanie 2. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1988. ISBN: 83-02-01317-X, s. 153-154, 169 – 186.

     

  • Przetacznik-Gierowska Maria, Makiełło-Jarża Grażyna: „Psychologia rozwojowa i wychowawcza wieku dziecięcego”. Wydanie 2 popr. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1992. ISBN: 83-02-04404-0, „Zabawa”, s. 221 – 239.

  • Przetacznik-Gierowska Maria, Tyszkowa Maria: „Psychologia rozwoju człowieka. [T. 1]. Zagadnienia ogólne”. Wydanie 4 - dodr. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2006. ISBN: 83-01-14237-5, „Dawne i współczesne poglądy na zabawę”, s. 155 – 175.

  • Przetacznikowa Maria: „Rozwój psychiczny dzieci i młodzieży”. Warszawa: Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych, 1967, „Zabawy a rozwój uspołecznienia dzieci i kształtowanie się uczuć społecznych”, s. 187 – 190.

  • Przetacznik-Gierowska Maria, Włodarski Ziemowit: „Psychologia wychowawcza. [Część] 1”. Wydanie 7 – 2 dodr. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 2014. ISBN: 978‑83‑01‑17891-8, „Zabawa a zamierzone uczenie się w wieku przedszkolnym”, s. 244 – 247.

  • Przetacznik-Gierowska Maria, Włodarski Ziemowit: „Psychologia wychowawcza. [Część] 2”. Wydanie 7 – 2 dodr. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 2014. ISBN: 978‑83‑01‑17892-5, s. 177 – 182 i in.

  • Psychologia rozwoju człowieka. [T. 2]. Charakterystyka okresów życia człowieka”. Pod red. Barbary Harwas-Napierały, Janusza Trempały. Wydanie 3 - dodr. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2009. ISBN: 978-83-01-14151-6, „Rozwój zabawy”, s. 72 – 74, „Zabawa symboliczna”, s. 99 – 100, „Poznawanie ról społecznych w zabawie”, s. 144.

  • Psychologia rozwoju człowieka. Podręcznik akademicki”. Pod red. naukową Janusza Trempały. Wydanie 16 dodr. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2018. ISBN: 978-83-01-16394-5, s. 197-198, 226-227, 253-254, 283.

  • Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 2”. Pod red. Jana Strelau, Dariusza Dolińskiego. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2008. ISBN: 978‑83‑7489-577-4, „Od zabawy na serio do zabawy na niby”, s. 201 – 205.

  • Psychologiczne portrety człowieka”. Pod red. Anny I. Brzezińskiej. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2005. ISBN: 978-83-60083-83-3, „Zabawa na niby jako najważniejsza forma działalności dziecka w wieku przedszkolnym”, s. 198 – 204.

  • Rodzina i dziecko”. Pod redakcją Marii Ziemskiej. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1986. ISBN: 83-01-00445-2, „Oddziaływanie wychowawcze kultury zabaw dzieci”, s. 320 – 323.

  • Sawicka Antonina: „Wybór tekstów do ćwiczeń z pedagogiki przedszkolnej”. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1985. ISBN: 83-02-02414-7.

  • Schaffer H. Rudolph: „Psychologia dziecka”. Wydanie 1 - 3 dodr. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2008. ISBN: 978-83-01-14534-7, s. 260 – 263.

  • Shapiro Jordan: „Nowe cyfrowe dzieciństwo. Jak wychowywać dzieci, by radziły sobie w usieciowionym świecie”. Warszawa: Wydawnictwo Mamania - Grupa Wydawnicza Relacja, copyright 2020. ISBN: 978-83-66329-95-9.

  • Skarbek Karolina, Wrońska Irmina: „Diagnoza i wspomaganie rozwoju psychoruchowego dziecka w wieku przedszkolnym. Wskazówki dla nauczycieli dotyczące organizowania pomocy psychologiczno-pedagogicznej”. Wydanie 3 popr. Kraków: CEBP [Centrum Edukacyjne Bliżej Przedszkola] 24.12, 2017. ISBN: 978-83-64631-67-2.

     

  • Słownik psychologii”. Pod red. nauk. Jerzego Siuty. Kraków: Wydawnictwo „Zielona Sowa”, 2005. ISBN: 83-7435-019-9, s. 317 – 319 (zabawa, zabawa dydaktyczna, zabawa funkcjonalna, zabawa konstrukcyjna, zabawa równoległa, zabawa samotna, zabawa tematyczna, zabawa w role, zabawa wspólna – all: Maria Ligęza).

  • Socjologia. Przewodnik encyklopedyczny”. Wydawca Aldona Milusińska. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2008. ISBN 978-83-01-15538-4, s. 245 – 247.

  • Spionek Halina: „Rozwój i wychowanie małego dziecka”. Wyd. 2. Warszawa: Instytut Wydawniczy „Nasza Księgarnia”, 1967.

  • Stern André: „Zabawa. O uczeniu się, zaufaniu i życiu pełnym entuzjazmu”. Gliwice: Wydawnictwo Element, 2017. ISBN: 978-83-65532-19-0.

  • Strzelecki Wojciech, Cylkowska-Nowak Mirosława: „Muzykoterapia w pracy z dzieckiem z autyzmem”. W: „Muzykoterapia. Między wglądem a inkluzją”. Pod red. nauk. Mirosławy Cylkowskiej-Nowak, Wojciecha Strzeleckiego. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, 2017. ISBN: 978-83-8019-685-8, s. 285307.

  • Strzelecki Wojciech: „Muzykoterapia dziecięca”. W: „Muzykoterapia. Między wglądem a inkluzją”. Pod red. nauk. Mirosławy Cylkowskiej-Nowak, Wojciecha Strzeleckiego. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, 2017. ISBN: 978-83-8019-685-8, s. 217 – 242.

  • Sułkowski Bogusław: „Zabawa. Studium socjologiczne”. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1984. ISBN: 83-01-04827-1.

  • Tyszkowa Maria: „Aktywność i działalność dzieci i młodzieży”. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1977.

  • Vasta Ross, Haith Marshall M., A. Miller Scott: „Psychologia dziecka”. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1995. ISBN: 83-02-05892-0, s. 555 – 572, 592 – 600.

  • Waloszek Danuta: „Między przedszkolem a szkołą. Rozważania o gotowości dzieci do podjęcia nauki w szkole”. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak” Jacek Śnieciński, 2014. ISBN: 978‑83-62015-69-6, „Model czwarty – między zabawą a zadaniem”, s. 286 – 297.

  • Waloszek Danuta: „Socjopedagogiczny wymiar zabawy w edukacji wczesnoszkolnej”. W: „Pedagogika wczesnoszkolna. Dyskursy, problemy, rozwiązania”. Pod red. Doroty Klus‑Stańskiej, Marii Szczepskiej-Pustkowskiej. Wydanie 1 - 3 dodr. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, cop. 2012. ISBN: 978-83-7644-018-7, s. 331 – 365.

  • Waloszek Danuta: „Zabawa w dzieciństwie”. W: „Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku. Tom VII V-Ż”. Pod red. Ewy Różyckiej. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak” Teresa i Józef Śniecińscy, cop. 2008. ISBN: 978-83-89501-96-7, s. 643 – 655.

  • Zabawa i zabawka. Konteksty, wartość, znaczenia”. Pod red. Barbary Bilewicz-Kuźnii. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2017. ISBN: 978-83-7784-980-4.

  • Zieliński Paweł: „Zabawa pierwotna”. W: „Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku. Suplement A‑Ż”. Pod red. Ewy Różyckiej. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak” Teresa i Józef Śniecińscy, cop. 2010. ISBN: 978-83-62015-18-4, s. 614 – 615.

  • Żołądź-Strzelczyk Dorota, Gomułka Izabela, Kabacińska-Łuczak Katarzyna, Nawrot-Borowska Monika: „Dzieje zabawek dziecięcych na ziemiach polskich do początku XX wieku”. Wrocław: Wydawnictwo Chronicon, 2016. ISBN: 978-83-946166-6-3.

  • Żychowicz Paweł: „Czas wolny i zabawa osób z niepełnosprawnością intelektualną”. W: „Terapia zajęciowa osób z niepełnosprawnością intelektualną”. Pod red. nauk. Edyty Janus. Warszawa: PZWL Wydawnictwo Lekarskie, 2018. ISBN: 978-83-200-5576-4, s. 203 – 220.

 

Artykuły z czasopism:

  • Brzezińska Anna I., Bątkowski Michał, Kaczmarska Dagmara, Włodarczyk Anna, Zamęcka Natalia: „O zabawce”. [w:] „Wychowanie w Przedszkolu” 2011 nr 11, s. 5 – 9.

  • Brzezińska Anna Izabela, Appelt Karolina: „Zabawki we wczesnym dzieciństwie”. [w:] „Wychowanie w Przedszkolu” 2012 nr 7, s. 45 – 47.

  • Brzezińska Anna Izabela, Bątkowski Michał, Kaczmarska Dagmara, Włodarczyk Anna, Zamęcka Natalia: „O roli zabawy w przygotowaniu dziecka do dorosłego życia”. [w:] „Wychowanie w Przedszkolu” 2011 nr 10, s. 5 – 13.

  • Czub Magdalena: „Nauka czy zabawa?”. [w:] „Wychowanie w Przedszkolu” 2013 nr 5, s. 5 – 10.

  • Domachowska Marta: „Dobrodziejstwo zabawy: folklor dziecięcy w działaniu”. [w:] Wychowawca” 2020 nr 11, s. 1315.

  • Grochowalska Magdalena: „Komunikowanie się dzieci w zabawie”. [w:] „Wychowanie w Przedszkolu” 1996 nr 6, s. 323 – 328.

     

  • Idkowiak Karolina: „Praca przedszkolaka, czyli poważnie o zabawie”. [w:] „Wychowanie w Przedszkolu” 2014 nr 3, s. 14 – 19.

  • Jurewicz Monika: „Między zabawą a pracą w przestrzeni życia dziecka”. [w:] „Nowa Szkoła” 2012 nr 5, s. 24 – 36.

  • Kapela Agata: „Od bazgrołów do rysunku, czyli o dziecięcej sztuce tworzenia”. [w:] „Wychowanie w Przedszkolu” 2014 nr 11, strony 12 – 15.

  • Kapica Gabriela: „Zabawa zwiastunem kreatywności”. [w:] „Życie Szkoły” 2003 nr 4, s. 195 – 201.

  • Kielar-Turska Maria: „Zabawy i zabawki w ujęciu ontogenetycznym”. [w:] „Wychowanie w Przedszkolu” 2001 nr 10, s. 579 – 582.

  • Kossakowska Karolina: „Żeby bajka nie straszyła, a zabawa nie nudziła”. [w:] „Wychowanie w Przedszkolu” 2014 nr 8, s. 24 – 27.

  • Kraska Agnieszka: „Lalka czy samochód? Zabawy najmłodszych”. [w:] „Wychowanie w Przedszkolu” 2004 nr 8, s. 17 – 20.

  • Krysiak Dariusz: „Lalka Barbie - ideał kobiety sukcesu”. [w:] „Wychowanie w Przedszkolu” 2001 nr 10, s. 616 – 617.

  • Kulbaka Jacek: „Wychowanie przez zabawę według Fryderyka Fröbla (1782-1852)”. [w:] „Wychowawca” 2015 nr 4, s. 26 – 27.

  • Kustosz Sylwia: „Co rodzice o zabawie wiedzieć powinni”. [w:] „Wychowanie w Przedszkolu” 2013 nr 11, s. 48 – 52.

  • Lubomirska Krystyna: „Zabawa i jej znaczenie dla rozwoju dziecka w poglądach Lwa S. Wygotskiego”. [w:] „Wychowanie w Przedszkolu” 2006 nr 3, s. 4 – 7.

  • Manterys Beata: „Miękka zabawka dydaktyczna wśród pięciolatków”. [w:] „Wychowanie w Przedszkolu” 2001 nr 10, s. 595 – 599.

  • Maria Tyszkowa: „Rola zabawy tematycznej w rozwoju psychiki dziecka”. [w:] „Wychowanie w Przedszkolu” 1990 nr 2-3, s. 67 – 73.

  • Marszałek Lidia, Moraczewska Barbara: „Znaczenie zabawy w rozwoju dziecka z niepełnosprawnością (cz. II)”. [w:] „Szkoła Specjalna” 2008 nr 3, s. 201 – 210.

  • Marszałek Lidia, Moraczewska Barbara: „Znaczenie zabawy w rozwoju dziecka z niepełnosprawnością”. [w:] „Szkoła Specjalna” 2008 nr 1, s. 39 – 49.

  • Mikler-Chwastek Anna: „Wiek zabawy”. [w:] „Wychowanie w Przedszkolu” 2012 nr 10, s. 51 – 53.

  • Modrzejewska-Mrozowska Xenia, Modrzejewska Daria: „Mamo, kup mi... nietoperza. Rola zabawek w edukacji dziecka”. [w:] „Życie Szkoły” 2003 nr 3, s. 160 – 162.

  • Musielak Beata: „Czas zabawy pod ochroną”. [w:] „Wychowanie w Przedszkolu” 2011 nr 7, s. 26 – 28.

  • Oleksa Karolina: „Po co ta cała zabawa? O znaczeniu i roli zabaw w życiu dziecka”. [w:] „Wychowanie w Przedszkolu” 2015 nr 8, s. 49 – 51.

  • Ordon-Szczepka Aneta: „Zabawy tematyczne sześciolatków – uwagi i obserwacje”. [w:] „Wychowanie w Przedszkolu” 2001 nr 10, s. 587 – 589.

  • Paszkiewicz Aneta: „Wpływ zabaw podwórkowych na rozwój społeczny dziecka”. [w:] „Problemy Opiekuńczo Wychowawcze” 2012 nr 2, s. 38 – 42.

  • Pernal Kamila: „Badanie i odkrywanie w zabawie heurystycznej”. [w:] „Problemy Opiekuńczo Wychowawcze” 2019 nr 3, s. 32 – 47.

  • Pernal Kamila: „Zabawa heurystyczna sposobem wspierania dziecięcego badania i odkrywania”. [w:] „Wychowanie w Przedszkolu” 2017 nr 9, s. 35 – 40.

  • Pytel Karolina, Salwa Aleksandra, Walczak Zuzanna, Zając Aleksandra: „Nauka może być zabawą!”. [w:] „Wychowanie w Przedszkolu” 2013 nr 9, s. 12 – 16.

  • Rusaczyk Janusz: „Rola zabawy w aktywności poznawczej dziecka w pierwszej klasie”. [w:] „Wychowawca” 2018 nr 2, s. 12 – 17.

  • Sikorski Wiesław: „Pedagogiczny sens zabawki”. [w:] „Życie Szkoły” 2000 nr 2, s. 76 – 80.

  • Śliwińska Anetta: „Zabawa formą ekspresji dziecka”. [w:] „Wychowawca” 2012 nr 1, s. 18 – 19.

  • Trzcionka-Wieczorek Anna: „Zabawy muzyczno-ruchowe a sprawność fizyczna dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym”. [w:] „Wychowanie na co Dzień” 2016 nr 3, s. 32 – 37.

  • Wieczorek Dorota: „Dziecięce zabawy”. [w:] „Życie Szkoły” 2007 nr 6, s. 5 – 7.

  • Winczewski Piotr: „Podobieństwa i różnice między zabawami naturalnymi a dydaktycznymi”. [w:] „ Życie Szkoły” 2014 nr 1, s. 4 – 7.

  • Wolny Irena: „Zabawka w starożytności”. [w:] „Wychowanie w Przedszkolu” 2001 nr 10, s. 589  591.

  • Wolny Joanna: „Dziecko się bawi”. [w:] „Edukacja i Dialog” 2006 nr 6, s. 29 – 32.

  • Wolny Joanna: „Rola rodzica w zabawie”. [w:] „Edukacja i Dialog” 2003 nr 7, s. 61 – 64.

  • Wróblewska Alina: „Dom jako miejsce życia towarzyskiego”. [w:] „Wychowawca” 2008 nr 5, s. 12 – 13.

  • Wróblewska Urszula: „Wspólnie można więcej. O możliwościach wykorzystania dawnych gier i zabaw dziecięcych w praktyce pedagogicznej”. [w:] „Edukacja i Dialog” 2011 nr 9-10, s. 58 – 61.

  • Zbróg Zuzanna: „Gry i zabawy interakcyjne jako czynnik wspierania socjalizacji dziecka i kształtowania jego osobowości”. [w:] „Nauczanie Początkowe” 2008/2009 nr 2, s. 54 – 66.

 

Zasoby elektroniczne:

 

oprac. Karina Flaum,
Aktualizacja: V 2021